Tämä on kyllä niin minun tuuriani! Liityin Keventäjiin kesäkuun alussa ja motivaatio ollut huipussaan. Olen noudattanut ohjelmaa tosi sinnikkäästi ja jättänyt helposti herkut pois, ja tarkkaillut syömisiäni kuitenkaan siinä fanatisoimatta. Alku oli mahtava. Sitten... tein raskaustestin ja sain positiivisen tuloksen! Sehän on tietysti aivan mahtava yllätys ja ollaan miehen kanssa molemmat aivan ällikällä. Toisaalta jos jättää kesäkuussa vuosi takaperin ehkäisyn pois, niin onhan se luonnollista että jossain vaiheessa tapahtuu! Mutta hitsi vie! Juuri tähän keventelyn alkuun. Sain menestyksekkäästi pienen painonpudotuksen ja nyt tietenkään en voi jatkaa "laihdutusta", kevyttä ja terveellistä ruokavaliota tietysti voin jatkaa, mutta vähille kaloreille saa sanoa heippa ja jatkaa syömistä vaikka juuri on päässyt hyvään vauhtiin, ja tottunut pienempään tankkaamiseen.

Keventäjissä luin jo aiemmin monelta lapsen saaneelta tarinoita siitä, kuinka siinä vaiheessa kun tajusi olevansa raskaana, lähti syöminen lapasesta koska saattoi syödä "kahden edestä", kontrolli petti ja herkut upposivat. No nyt kun olen vielä niiiiin hyvin kontrollissa, olen päättänyt jatkaa perusideaa, mutta joudun lisäämään vaan päivän kalorisaldoa jossain vaiheessa. Asiantuntijan mukaan (lääkäri Kirsi Pietiläinen) ensimmäiseen kolmeen kuukauteen ei tarvitse normaalin naisen kalorimäärän (lienee jotain 2000kcal?) lisäksi syödä mitään ekstraa. Myöhemmin n. 200kcal lisäys, eli ruisleipää, jogurttia yksi välipala lisää. Kuulostan omaankin korvaani aivan liian pikkutarkalta, mutta olen vaan sisäistänyt keventäjissä tämän kohtuullisen syömisen. Ennenkuin tapasin syödä mielitekojen mukaan jatkuvasti yli tarpeen. Nyt olen syönyt vain sen mitä tarvitsen, viimeiset kolme viikkoa tietysti hieman vähemmän. Nälkää en ole kuitenkaan edelleenkään tuntenut, vaikka syömiseni on ollut jossain 1200-1500 kcal:in välillä päivittäin.

No, tuloksena siis: Olen päässyt terveemmän elämäntavan makuun, joten koitan olla fiksu ja estän ne 20kg:n ylimääräiset kilot joita raskaus voi pahimmillaan jättää jälkeensä. Koitan pysyä maltillisessa painonnousussa (keskim. 10-12kg) odotusaikana. En keventele, mutta kyllähän tämän blogin sisältö muuttui totaalisesti! Toisaalta, Kuntoon-08 tarkoittaa myös henkistä hyvinvointia, missä olen mielestäni edistynyt hurjasti, fyysistä hyvinvointia, säännöllisen liikunnan ja terveemmän syömisen opettelua. Kyllä minä täällä vielä keikun! Ja keventäjissäkin on seuraavat 5,5kk maksettua aikaa! Moukan tuuria, sanon minä!